Kandidaatintutkielma (syksy 2016) : Luentomateriaalit
Luennot ja niihin liittyvät harjoitteet
.
Luento I: Kurssin tarkoitus ja toiminta (5.9) 10-12
- Kalvot, osa 1 (kts kalvokooste)
- Tehtäväksi itsearvionti: Millainen olen kirjoittajana? ja arviointiavain (Testi mukaelma Kirsti Longan 1996 julkaisemasta alkuperäistyöstä, erinäisten välikäsien kautta.) Miten haluaisit muuttaa asenteitasi kirjotitamisesta? Sopii keskusteltavaksi yksilötapaamisissa ohjaajan kanssa. Suosittelen tekemään tämän uudelleen kurssin päätyttyä. Muutoksia? Miksi?
-
Tehtäväksi: Lue ohjeet keskustelutaidon kehittämiseksi maisteriopintoja varten tästä:
- Aktiivinen osallistuminen siakeskusteluun on osa asiantuntijan ammattitaitoa. Kuhunkin keskustelutilanteeseen on mahdollista valmistautua ennakkoon pohtimalla mikä on keskustelun tavoite, mikä on keskustelijoiden yhteinen taustatieto ja millaisia ratkaistavia asioita ryhmä yhdessä todennäköisesti kokee tärkeiksi. Valmistautumisessa keskusteluun on kaksi olennaista osaa: implisiittisestikin olemassaolevaan taustamateriaaliin tutustuminen ja oman (alustavan) mielipiteen muodotaminen. Oman mielipiteen tai tahtotilan pohjalta voi tuottaa perusteluja ehdotuksia tai haasteita keskusteluun.
- Oppimiskeskusteluun valmistauduttaessa siis luetaan annettu taustamateriaali, pohditaan keskustelua ohjaavia kysymyksiä jo ennakkoon ja merkitään muistiin keskeisistä käsitteistä nopeasti selitettävissä olevia määritelmiä ja esimerkkejä. Näin valmistautuen voi keskustelussa pyytää rakentavan, informatiivisen puheenvuoron useita kertoja. On kaikkien keskustelijoiden vastuulla huolehtia siitä, että keskustelu ei kuihdu asian kapeasti ja pinnallisesti läpikäveleväksi monologiksi.
- (Oppimis)keskusteluun aktiivisesti osallistuminen vaikuttaa keskustelun suuntaan ja pitää sen hyödyllisenä osallistujilleen, sillä kunkin oma aikaisempi ymmärrys ja kokemus asiaan liittyvistä aspekteista nousee kytkentäkohdaksi uusien asioiden vastaanottamiselle. Opettajan monologi voi vain arvailla tällaisia kytkentäkohtia ja siten sisältö jäädä keskustelijoille vieraaksi. Puhuminen on aktiivista asian prosessointia, joka jättää itsellekin asian hallinnan tunteen. Keskustelijoiden luonnostaan erilaiset näkökulmat antavat syvyyttä ja kattavuutta oppimiselle, kun itselle oudompaankin kysymyksenasetteluun joutuu pohtimaan syventäviä vastauksia.
- Keskustelutaitoon kuuluu (myös ryhmän vetäjän osalta) kyky kuunnella toisia ja ottaa vastaan ehdotuksia. Vaikka kaikille ei voi olla mieliksi, keskustelukumppania arvostavien eleiden hallinta on osa keskustelutaitoa. Arvostusta osoittavat esimerkiksi kuullun palauttaminen (lyhyt toisto toisen esittämästä tahtotilasta) ja lyhyt kommentti tahtotilan suuntaisen toiminnan olemassaolosta tai ristiriidoista sitä vastaan. Keskustelun johtajan on kuitenkin pidettävä huolta siitä, että keskustelu pysyy asetetuissa tavoitteissaan eikä aika kulu liiaksi muuhun.
Luento II: Tieteellisen artikkelin tiedostava lukeminen (sopimus tiedeyhteisön kesken) (12.9 12-14)
- Kalvot, osa 2 (huom. kalvoiston osioissa voi olla muutoksia) (kts kalvokooste)
- Kierrossa nimilista, jolla haetaan suurin piirtein tasajakoa tiedonhaku-osoin ryhmiin. Samalla kysellään mm. latex-opastuksen tarpeista.
- Tehtäväksi: Tutustu yliopiston kirjaston lisenssien hyödyntämiseen: Käy tutkielmantekijän portaalin ja kirjaston CS-portaalin kautta lukemassa jokin artikkeli. Kotoa tai työpaikalta käsin pystyt tekemään saman ja hyödyntämään yliopiston lisenssejä julkaisuihin. Vaihtoehtoisesti voit muodostaa VPN-yhteyden (virtual private net) ja kulkea sitä kautta samaan aineistoon.
- Tehtäväksi: Tutustu ACM-luokitusoppaaseen hakemalla ACM Digital library ja etsimällä ko sivulta oikealta alhaalta Classification guide. Selaile. Keskustelemme luennoilla tästä luokittelusta, sen muodostumisesta ja kehittymisestä sekä käytöstä tutkielmissa.
Luento III: Erilaiset lähdelajit, bibliografiset tiedot, lähdeluettelotyylit (19.9 12-14)
- Tehtäväksi: Tutustu ennakkoon kalvojen opastukseen erilaisista julkaisumuodoista ja niiden bibliografisista tiedoista.
- Selattavaksi Kalvot, osa 2 (huom. kalvoiston osioissa voi olla muutoksia) (kts kalvokooste)
- Tehtäväksi: Testaa tietosi kokeilemalla Bibliografisten tietojen tunnistamisen harjoitusta (omata koneetasi, tarvittaessa voit tutkia videon esimerkkejä materiaalia). Kysymyksiä on vain 5, nostaa esiin kysyttävää luennolla.
- Luennolla keskustellaan erilaisista julkaisufoorumeista, niiden uskottavuudesta, arviointiprosesseista ja tavoista arvioida ulkoisesti julkaisun arvovaltaisuutta.
Luento "Tiedonhaku": Kirjaston tiedonhaun tietoisku- ja harjoituskerta (huom poikkeava aika, jako 2 ryhmään, kesto 3 tuntia)
- Valtteri Vainikka Tiedekirjastosta tulee pitämään esittelyn ja koneilla tapahtuvan harjoittelun tutkimustiedon hausta salissa B221. Tilaisuus saattaa alkaa kirjaston tiloista. Tilanne tarkennetaan myöhemmin.
- Ilmoittautumislista keskiviikon ja perjantain samansisältöisiin tilaisuuksiin osallistujien jakamiseksi suunnilleen yhtäsuuriin ryhmiin.
- Valtteri Vainikan kalvosetti.
Luento IV: Tutkielman kirjoittaminen, tieteellisen tekstin rakenteen ja tutkimusprosessin suhde, esitystapa-asioita (19.9)
- Kalvot, osa 2 (huom. kalvoiston osioissa voi olla muutoksia) (kts kalvokooste)
- Muistilista tutkielman lukujen sisällöistä
Luento V: Tutkielman prosessointia (29.9)
- Prosessikirjoitusharjoitus kuutioimalla liikkeelle
- Palautteen antaminen
- Työnhallinnan keinoista
- Kalvot, osa 4
- Tehtäväksi: Ilmaise luennolla kiertävässä listassa tai moodle-keskusteluryhmässä toiveesi luentosarjan viimeisen kerran aiheiksi. Jos aiheita kertyy, pidetään 7. sessio keskustellen kertyneistä aiheista. Mitä tahansa laitoksella tai tiedemaailamssa tapahtuvaa saa kysyä.
Luento VIa: Tutkijan etiikka (3.10)
- Kalvot, osa 5
-
Tutkijan etiikka
Luento VIIb: Suullisten esitysten rakentaminen (10.10 klo 13-14)
- Suulliset esitykset
- Tehtäväksi: Katso Video How to prepare a presentation by Neil Dodgson (University of Cambridge)
- Kalvot, osa 5
Luento VIII: Muut teemat
- Jäljelle jääneitä teemoja esitystavoista: kuvat, kaavat, taulukot, niiden kuvaustekstit ja selostaminen tekstissä
- Kielioppiasioita tarpeen mukaan
- Kyselytunti