Laskennan mallit : Ohjaajille

 

Ohjeita ohjaamiseen

  • Jätä onnistumisen ilo opiskelijalle. Älä anna vastauksia, vaan johdata oikeaan suuntaan.
  • Ole kannustava, varsinkin kun opiskelijalla on ollut vaikeuksia.
  • (Uudet) opiskelijat ovat ujoja. Lähesty opiskelijoita aktiivisesti äläkä välttämättä odota, että he kysyvät neuvoa.
  • Ohjaaja ei ole tietopankki. Opiskelijan on opittava lukemaan luentomateriaalia.
  • Ohjaajan ei tarvitse tietää kaikkea, ja sen saa näyttää opiskelijalle.
  • Kuuntele opiskelijaa.
  • Oikeita ajattelutapoja on yleensä enemmän kuin yksi. Vältä omien ratkaisumallien tuputtamista.
  • Älä siedä epäkohteliaita opiskelijoita.
  • Älä anna yksittäisten opiskelijoiden viedä liikaa aikaasi.
Ohjeita tarkistamiseen
  • Jos tehtävässä on useampi kohta, merkitse ne kaikki joko oikeiksi tai vääriksi. Tällöin opiskelija tietää, mitä pitää korjata ja mitä ei.
  • Pyri olemaan ytimekäs. Alleviivaa virheellinen kohta, jos sellainen löytyy. Kirjoita tarvittaessa jokin lyhyt kommentti. Jos ratkaisussa on moni asia pielessä, älä kuluta aikaa sen korjaamiseen. Tällaisessa tapauksessa voi neuvoa kysymään ohjaajilta apua.
  • Pelkkä oikea idea ei riitä, vaan tehtävä pitää olla myös kirjoitettu oikein. Ei pidä ajatella, että kyllä minä tajuan, mitä opiskelija tuossa sanoo, vaikka se ei nyt ihan oikein olekaan. Tarkoituksena on harjoitella täsmällistä ja ymmärrettävää ilmaisua.
  • Älä käytä kommenteissasi lyhennysmerkintöjä kuten kvanttoreita tai nuolia. Ei ole toivottavaa, että opiskelijat saavat niiden käyttämiseen mallia ohjaajilta. Lyhennysmerkinnät eivät sovi huoliteltuun tekstiin, jonka tuottamista kurssilla harjoitellaan.
  • Jos olet kahden vaiheilla, mieti, onko opiskelijalle hyötyä tehtävän korjaamisesta.
  • Keskustele vaikeista tapauksista toisten ohjaajien kanssa.
  • Älä huolehdi liikaa. Opiskelijoiden tulevaisuus ei riipu siitä, miten yksittäinen tehtävä on tarkistettu.