Erityyppisten testitehtävien vaikutukset käytettävyystestin tuloksiin
HUOM. Tämä aihe tällaisenaan on VARATTU, mutta jos asetelma vaikuttaa kiinnostavalta, voimme määritellä tästä erilaisen version, jossa tarkastellaan esimerkiksi testitehtävien vaikutusta johonkin toiseen arviointimenetelmään, kuten kognitiiviseen läpikäyntiin tai käytettävyysläpikäyntiin (usability walkthrough).
Käytettävyystestin (usability test) tuloksina saadaan selville käytettävyysongelmia, jotka tulevat esiin, kun testikäyttäjät yrittävät suorittaa heille annettuja testitehtäviä. Samasta käyttötilanteesta voidaan kuitenkin laatia hyvin erityyppisiä testitehtäviä. Toisena ääripäänä ovat lähes toimintopohjaiset kuvaukset (esim. "Etsi yhteyshenkilön sähköpostiosoite ja lähetä hänelle sähköpostiviesti") ja toisessa ääripäässä kuvataan pelkkää tilanneasetelmaa (esim. "Olit tilannut liikkeestä espressokeittimen, jonka kävit juuri hakemassa postista. Kotona paketin avattuasi huomaat heti, että keittimen vesisäiliö on haljennut kuljetuksessa. Mitä teet?").
Tee kirjallisuusselvitys käytettävyystestauksesta, erityisesti testitehtävistä ja niiden avulla selville saatavista käytettävyysongelmista. Kerää esimerkkejä erityyppisistä valmiista testitehtävistä, joita on käytetty mm. konferenssijulkaisuissa raportoiduissa käytettävyystesteissä tai oppikirjojen esimerkeissä. Lopuksi tee pieni kokeellinen työ, jossa käytettävyystestaat pienen käyttäjämäärän avulla itse laatimiesi erityyppisten testitehtävien tuottamia tuloksia. Kuvaa havainnollisten esimerkkien avulla, miten saamasi tulokset eroavat toisistaan.