Tietokoneen toiminta (luennoton) : Aikataulu, harjoitukset (kevät 2016)
Tämä aikataulusivu kokoaa yhteen kunkin viikon verkkoluennot, oppikirjan luvut, TitoTrainer-tehtävät ja harjoitukset. Vastaukset tulevat verkkoon harjoitustilaisuuden jälkeen. Vastauksia voi löytyä muualtakin, mutta vältä kiusausta. Valmiita vastauksia lukemalla oppii merkittävästi vähemmän kuin tehtäviä itse ratkomalla. Kokeessa asiat pitää kuitenkin osata. Alä siis heitä hukkaan hyviä harjoitustehtäviä! Oppiminen tapahtuu pääasiassa tehtävien ratkaisuja miettiessä ja niistä keskustelemalla muiden kanssa.
Viikko: pvm |
Teema |
Kalvot,
|
Kirjan luvut |
Harjoitus-tehtävät
|
11: 14-18.3.2016 |
Aloitusluento (14.3.2016 klo 9-11) |
Luentokalvot | ||
|
Aloitus, järjestelmän rakenne, |
Verkkoluennot 1, 2 ja 3 |
Ch 1, Ch 3.1, Ch 12 [Stal 16, Stal13] Ch 1, Ch 3.1, Ch 10 [Stal10] |
|
TitoTrainer | Tehtävät tasolla A |
tito-paja (B221) ke 16-18 pe 12-14 |
||
12-13: 21.3-1.4.2016 | -- PÄÄSIÄISTAUKO -- | |||
14: 4-9.4.2016 | Harjoitukset | lh1 lh1_vast | ||
Aliohjelmien toteutus, |
Verkkoluennot 4 ja 5 |
Ch 12.4, Ch 3.1-3 [Stal 16, Stal13] Ch 10.4, Ch 3.1-3 [Stal10] |
||
TitoTrainer | Tehtävät tasolla B | |||
15: 11-16.4.2016 | Harjoitukset | lh2 lh2_vast | ||
Tiedon esitys ja sisäinen muisti |
Verkkoluennot 6 ja 7 |
Ch 12.1-3, App 12A, Ch 4.1, Ch 5.1-2 [Stal16, Stal 13] Ch 10.1-3, App 10B, |
||
TitoTrainer | Tehtävät tasolla C | |||
16: 18-22.4.2016 |
Minikoe 1 (18.4.2016, 9-10, B123) (luennot 1-5, lh2) |
(konekielinen toteutus yleensä, ei ttk-91 erityisesti) |
mk1 vast | |
Harjoitukset | lh3 lh3_vast | |||
Prosessi, käyttöjärjestelmä ja ulkoinen muisti |
Verkkoluennot 8 ja 9 |
Ch 8.1-2, Ch 6.1, Ch 7.1-5 [Stal16, Stal13, Stal10] |
||
TitoTrainer | Tehtävät tasolla D | |||
17: 25-29.4.2016 |
Minikoe 2 (25.4.2016, 9-10, CK112) (luennot 6-7, lh3) |
mk2 vast |
||
Harjoitukset | lh4 lh4_vast | |||
Käännös, linkitys, lataus, tulkinta, emulointi |
Verkkoluennot 10 ja 11 |
App B.2, B.3 [Stal16, Stal13, Stal10] |
||
TitoTrainer | Tehtävät tasolla E | |||
18: 2-6.5.2016 |
Minikoe 3 (2.5.2016, 9-10, CK112) (luennot 8-9, lh4) |
mk3 vast |
||
Harjoitukset | lh5 lh5_vast | |||
TitoTrainer | Tehtävät tasolla F | |||
19: 9-13.5.2016 |
Minikoe 4 (luennot 10-11, lh5) ja (ks. aika/sali verkosta: TKTL/Opiskelu/Kurssikokeet) TitoTrainer deadline |
|
Stal16: William Stallings, Computer Organization and Architecture - Designing for Performance, 10th Ed., Pearson, 2016.
Stal13: William Stallings, Computer Organization and Architecture - Designing for Performance, 9th Ed., Pearson, 2013.
Stal10: William Stallings, Computer Organization and Architecture - Designing for Performance, 8th Ed., Pearson, 2010.
Tane13: Andrew S. Tanenbaum, Structured Computer Organization, 6th Ed, Pearson, 2013
Tane10: Andrew S. Tanenbaum, Structured Computer Organization, 5th Ed, Pearson, 2010
Harjoitusten läpikäynti
Kotitehtävät tehdään itsenäisesti tai oman opintopiirin kanssa yhdessä. Voitte muodostaa opintopiirit vapaamuotoisesti. Niistä ei pidetä kirjaa.
Oman työn ja opintopiirityöskentelyn voi yhdistää tehokkaasti siten, että kukin pohtii ensin tehtävät läpi itsenäisesti ja sitten niitä puidaan yhdessä opintopiirissä. Jokaisen tulisi oppia tehtävien asiat täydellisesti, mielellään jo ennen tehtävien käsittelyä viikoittaisessa ryhmätapaamisessa.
Harjoitustilaisuuksissa tehtävät käydään tehtäväkohtaisesti läpi opiskelijavetoisesti keskustellen. Ohjaaja jakaa opiskelijat harjoitustilaisuudessa pöytäkuntiin, joihin pyritään saamaan kuhunkin tehtävään ainakin yksi sen tehtävän ratkaissut opiskelija. Pöydissä voi otaksua, että opiskelijat ovat tutustuneet tehtäviin etukäteen ja ainakin yrittäneet ratkaista niitä. Jos opiskelija ei ole tutustunut tehtäviin etukäteen, hän ei pysty hyödyntämään harjoitustilaisuutta kunnolla. Harjoitustilaisuuden aika ei riitä kaikkien tehtävien huolelliseen läpikäyntiin, ellei tehtäviin ole perehdytty etukäteen.
Harjoitustehtävistä annetaan harjoitustilaisuudessa oikeat ratkaisut sillä tarkkuudella, että pöytäkunnat voivat itse tarkistaa tekemiensä ratkaisujen oikeellisuuden. Oikeita ratkaisut tulevat myös verkkoon seuraavalla viikolla. Lopuksi käydää yhdessä läpi yksi tai vaikkapa kaikki tehtävien ratkaisut. Kaikki ovat paikalla tilaisuuden loppuun asti.
On erityisen opettavaista ja omaa oppimista tukevaa selittää asioita jollekin toiselle, joka myös on työskennellyt tehtävän ratkaisemiseksi. Muiden opiskelijoiden auttaminen hyödyntää kumpaakin osapuolta ja yleensä opastajaa enemmän. Älkää kuitenkaan pilatko harjoitustehtävän hyötyä toiselle antamalla sen vastausta suoraan. Eihän siitä juurikaan kostu kumpikaan. Hyvää oppimista saa aikaan vuorottelemalla (a) omaa opiskelua, (b) ongelmien ratkaisuja ja (c) keskusteluja ongelmista ja niiden ratkaisuista muiden opiskelijoiden kanssa.
Harjoitustehtävien tavoitteena on oppiminen, ei pinnojen kalastelu kurssin läpäisemiseksi tai paremman arvosanan saamiseksi. Oppiminen tapahtuu nimenomaan silloin, kun ajattelee ja tekee itse merkittävän osan ongelman ratkaisua sekä keskustelee ratkaisustaan ja ratkaisumenetelmästään muiden kanssa. Valmiiden vastausten lukemisella ei opi yhtä hyvin. Samanlaisia esimerkkejä on luennoilla ja kirjoissa, joten harjoitustehtävien valmiiden ratkaisujen käyttö pelkästään luettavina esimerkkeinä on oppimisen kannalta hyvien harjoitustehtävien hukkaan heittämistä.
Tilaisuuden ohjaaja toimii konsulttina kaikille pöytäkunnille.
Harjoitusten vaikutus arvosanaan
Tehtävistä saa harjoitustehtäväpisteitä (htp) niiden vaativuuden mukaan, mutta vain tehdyistä tehtävistä ja vain harjoitustilaisuudessa koko ajan läsnäolleille.
mk3 vast |