Tietokoneen toiminta : Tito, aikataulu (schedule)
Kurssi on monimuotoinen ja tämä aikataulusivu kokoaa yhteen kunkin viikon luentojen, pienkokeiden, TitoTrainer työskentelyn ja harjoitusten teemat.
Käy läpi verkkoluento ja tutustu annettuihin oppikirjan lukuihin, jolloin saat enemmän irti varsinaisista luennoista. Verkkoluennot löytyvät omalta sivultaan. Kunkin minikokeen aihepiiri on käsitelty sitä ennen olevilla luennoilla ja harjoituksissa.
Normal lectures are only in Finnish. Web lectures 1-4 are also in English. International students should read the text book.
Viikko: pvm
|
Luennot
|
Teema, kalvot
|
Luento nro
|
Kirjan luvut
|
Harj. tehtävät
|
44: 31.10-3.11.2016 |
1.11.2016
3.11.2016 |
Aloitus, hallinto (admin) Suoritin ja väylä |
0 5 |
Ch 1.1-2, Ch 3.1 [Stal 16] Ch 3.1-3 [Stal 16, Stal 13, Stal 10] |
|
45: 7-11.11.2016 |
8.11.2016 10.11.2016
|
TTK-91 ja sen simulaattori Konekielinen ohjelmointi |
2 3
|
-- Ch 12, App B.1 [Stal 16, Stal 13] |
Harj 1 (vast) (Luennot 1,5) Exerc 1 (answ), (Lect 1, 5) |
46: 14-17.11.2016 |
15.11.2016 17.11.2016 |
Aliohjelmien toteutus Minikoe 1 (Luennot 1,5) |
4
|
Ch 12.4 [Stal 16, Stal13] -- Ch 10.1-2, 10.4, App 12A, [Stal 16, Stal13] |
Miniexam 1 answers |
47: 21-25.11.2016 |
22.11.2016
24.11.2016
|
Tiedon esitysmuodot (jatk) Tiedon tarkistus ja muisti (jatk) |
6 7 7
8 |
-- Ch 4.1 , Ch 5.1-2 [Stal 16, Stal13] -- Ch 8.1-2 [Stal 16, Stal13] |
Tito paja - Tr2 |
48: 28.11-2.12.2016 |
29.11.2016
1.12.2016
|
Käyttöjärjestelmä (jatk) Ulkoinen muisti ja I/O (jatk) |
8 9 9 10 |
-- Ch 6.1, 6.3, Ch 7.1-5 [Stal 16, Stal13] -- App B.2, B.3 [Stal 16, Stal 13] |
|
49: 5-9.12.2016 |
6.12.2016 8.12.2016 |
Ei luentoa (itsen. pv) Minikoe 2 (Luennot 6-7) |
|
-- App B.2, B.3 [Stal 16, Stal 13]
|
|
50: 12-16.12.2016 |
13.12.2016 15.12.2016 |
Tulkinta, emulointi Minikoe 3 (Luennot 8-9) |
11 |
Ch 4.2 (9 pages) [Tane10]
|
|
51: 19-23.12.2016 |
19.12.2016 21.12.2016 |
Tr3 deadline Minikoe 4 (Luennot 10-11) |
[Stal 16]: William Stallings, Computer Organization and Architecture - Designing for Performance, 10th Ed., Pearson, 2016.
William Stallings'in oma tukisivu kurssikirjaa käyttäville opiskelijoille ja opettajille.
[Stal 13]: William Stallings, Computer Organization and Architecture - Designing for Performance, 9th Ed., Pearson, 2013.
[Stal 10]: William Stallings, Computer Organization and Architecture - Designing for Performance, 8th Ed., Pearson, 2010.
[Tane 10]: Andrew S. Tanenbaum, Structured Computer Organization, 5th Ed, Pearson, 2010
Verkkoluennot
Verkkoluennoilla on oma koostesivu.
Verkkoluentojen pohjana käytetty materiaali on PowerPoint kalvoina vuosien 2004 tai 2003 kurssien sivuilta.
Harjoitusten läpikäynti
Kotitehtävät tehdään itsenäisesti tai oman opintopiirin kanssa yhdessä.
Oman työn ja opintopiirityöskentelyn voi yhdistää tehokkaasti siten, että kukin pohtii ensin tehtävät läpi itsenäisesti ja sitten niitä puidaan yhdessä opintopiirissä. Jokaisen tulisi oppia tehtävien asiat täydellisesti, mielellään jo ennen tehtävien käsittelyä viikoittaisessa ryhmätapaamisessa.
Harjoitustilaisuuksissa tehtävät käydään tehtäväkohtaisesti läpi opiskelijavetoisesti keskustellen. Ohjaaja jakaa opiskelijat harjoitustilaisuudessa pöytäkuntiin, joihin pyritään saamaan kuhunkin tehtävään ainakin yksi sen tehtävän ratkaissut opiskelija. Pöydissä voi otaksua, että opiskelijat ovat tutustuneet tehtäviin etukäteen ja ainakin yrittäneet ratkaista niitä. Jos opiskelija ei ole tutustunut tehtäviin etukäteen, hän ei pysty hyödyntämään harjoitustilaisuutta kunnolla. Harjoitustilaisuuden aika ei riitä kaikkien tehtävien huolelliseen läpikäyntiin, ellei tehtäviin ole perehdytty etukäteen.
Englanninkielisessä ryhmässä pöytäkeskustelut ovat joko suomeksi tai englanniksi, mutta yhteiskeskustelut englanniksi (jos suomen kieltä osaamattomia on paikalla).
Harjoitustehtävistä annetaan harjoitustilaisuudessa oikeat ratkaisut sillä tarkkuudella, että pöytäkunnat voivat itse tarkistaa tekemiensä ratkaisujen oikeellisuuden. Oikeita ratkaisut tulevat myös verkkoon seuraavalla viikolla. Lopuksi käydää yhdessä läpi yksi tai vaikkapa kaikki tehtävien ratkaisut. Kaikki ovat paikalla tilaisuuden loppuun asti.
On erityisen opettavaista ja omaa oppimista tukevaa selittää asioita jollekin toiselle, joka myös on työskennellyt tehtävän ratkaisemiseksi. Muiden opiskelijoiden auttaminen hyödyntää kumpaakin osapuolta ja yleensä opastajaa enemmän. Älkää kuitenkaan pilatko harjoitustehtävän hyötyä toiselle antamalla sen vastausta suoraan. Eihän siitä juurikaan kostu kumpikaan. Hyvää oppimista saa aikaan vuorottelemalla (a) omaa opiskelua, (b) ongelmien ratkaisuja ja (c) keskusteluja ongelmista ja niiden ratkaisuista muiden opiskelijoiden kanssa.
Harjoitustehtävien tavoitteena on oppiminen, ei pinnojen kalastelu kurssin läpäisemiseksi tai paremman arvosanan saamiseksi. Oppiminen tapahtuu nimenomaan silloin, kun ajattelee ja tekee itse merkittävän osan ongelman ratkaisua sekä keskustelee ratkaisustaan ja ratkaisumenetelmästään muiden kanssa. Valmiiden vastausten lukemisella ei opi yhtä hyvin. Samanlaisia esimerkkejä on luennoilla ja kirjoissa, joten harjoitustehtävien valmiiden ratkaisujen käyttö pelkästään luettavina esimerkkeinä on oppimisen kannalta hyvien harjoitustehtävien hukkaan heittämistä.
Tilaisuuden ohjaaja toimii konsulttina kaikille pöytäkunnille.
Harjoitusten vaikutus arvosanaan
Tehtävistä saa harjoitustehtäväpisteitä (htp) niiden vaativuuden mukaan, mutta vain tehdyistä tehtävistä ja vain harjoitustilaisuudessa koko ajan läsnäolleille. Harjoitustehtäväpisteet skaalataan lineaarisesti arvosanapisteiksi siten, että 83% max htp:stä saa maksimimäärän arvosanapisteitä.
You need to be present in practice sessions to get points toward your grade.