Tietokoneen toiminta : Tito, luennot, harjoitukset, aikataulu

Kurssi on monimuotoinen ja tämä aikataulusivu kokoaa yhteen kunkin viikon luentojen, pienkokeiden, TitoTrainer työskentelyn ja harjoitusten teemat.

Käy läpi verkkoluento ja tutustu annettuihin oppikirjan lukuihin, jolloin saat enemmän irti varsinaisista luennoista. Verkkoluennot löytyvät omalta sivultaan. Minikokeen aihepiiri on sitä välittömästi edeltävien luentojen sisältö.

Viikko: pvm

Luennot,
muut

Teema, kalvot

Luento nro
(verkkoluento nro)

Kirjan luvut

Harjoitustehtävät 
(ja vastaukset)

44: 27-31.10.2014

28.10.2014
 

30.10.2014

Aloitus, hallinto 
järjestelmän rakenne

TTK-91 ja sen simulaattori

1  
 

 

Ch 1, Ch 3.1 [Stal 13]
(Ch 1, Ch 3.1 [Stal 10])

--

 
45: 3-7.11.2014

4.11.2014
 

6.11.2014
 

Konekielinen ohjelmointi
 

Aliohjelmien toteutus
 

 
 


 

Ch 12 [Stal 13]
(Ch 10 [Stal 10]) 

Ch 12.4 [Stal13]
(Ch 10.4 [Stal10])

Tito paja - Tr1
46: 10-14.11.2014

11.11.2014

 

13.11.2014 

 

Minikoe 1 (Luennot 1-4, ttk-91)
Suoritin ja väylä (i/2)
 

Suoritin ja väylä (ii/2)
Tiedon esitysmuodot  (i/2)
 


 



 

Ch 3.1-3 [Stal 13]
(Ch 3.1-3 [Stal 10])

Ch 12.1-3, App 12A, [Stal13]
(Ch 10.1-3, App 10B, [Stal10])

Tito paja - Tr2
47: 17-21.11.2013

18.11.2014
 

20.11.2014
 

Tiedon esitysmuodot  (ii/2)
Minikoe 2 (Luennot 5-6)

Tiedon tarkistus ja muisti
 

6  
 

 
 

 

Ch 4.1 , Ch 5.1-2 [Stal13]
(Ch 4.1 , Ch 5.1-2 [Stal10])

Harj 1 (vast)
48: 24-28.11.2014

25.11.2014
 

27.11.2014
 

Käyttöjärjestelmä
  

Ulkoinen muisti ja I/O
 

 
 


 

Ch 8.1-2  [Stal13]  

(Ch 8.1-2  [Stal10])

Ch 6.1, Ch 7.1-5 [Stal13]

(Ch 6.1, Ch 7.1-5 [Stal10])

Harj 2 (vast)
49: 1-5.12.2014

2.12.2014
 

4.12.2014
 

Minikoe 3 (Luennot 7-9)
Käännös, linkitys, lataus (i/2)

Käännös, linkitys, lataus (ii/2)
Tulkinta, emulointi  (i/2)

10  

11 

App B.2, B.3 [Stal13]

(App B.2, B.3 [Stal10]) 

Ch 4.2 (9 pages) [Tane10]

Harj 3 (vast)
50: 8-12.12.2014

9.12.2014
 

11.12.2014

Tulkinta, emulointi (ii/2)
Minikoe 4 (Luennot 10-11)

Yhteenveto

    Harj 4 (vast)

51: 15-19.12.2014

17.12.2014

18.12.2014

Tr3 TitoTrainer tehtävien deadline

Kurssikuulustelu

     

 Stal13:  William Stallings, Computer Organization and Architecture - Designing for Performance, 9th Ed., Pearson, 2013.

                  William Stallings'in oma tukisivu kurssikirjaa käyttäville opiskelijoille ja opettajille.

 Stal10:  William Stallings, Computer Organization and Architecture - Designing for Performance, 8th Ed., Pearson, 2010.

Tane10: Andrew S. Tanenbaum, Structured Computer Organization, 5th Ed, Pearson, 2010

 

Verkkoluennot

Verkkoluennoilla on oma koostesivu.

Verkkoluentojen seuraaminen edellyttää, että opiskelijalla on tktl:n laitteistoihin käyttölupa. Pääaineopiskelijoille lupa jo on. Sivuaineopiskelijoiden pitää noudattaa laitoksen Käyttölupasivun ohjeita: "Kerro lupatarpeestasi sähköpostilla osoitteeseen tktl-luvat@cs.helsinki.fi. Muista mainita AD-lupasi käyttäjätunnus. ÄLÄ lähetä salasanaasi! Saat vastauksena sähköpostiisi ohjeet, miten saat TKTL:n tunnuksen käyttöösi."

Verkkoluentojen pohjana käytetty materiaali on PowerPoint kalvoina vuosien 2004 tai 2003 kurssien sivuilta.

 

Harjoitusten läpikäynti

Kotitehtävät tehdään itsenäisesti tai oman opintopiirin kanssa yhdessä.

Oman työn ja opintopiirityöskentelyn voi yhdistää tehokkaasti siten, että kukin pohtii ensin tehtävät läpi itsenäisesti ja sitten niitä puidaan yhdessä opintopiirissä. Jokaisen tulisi oppia tehtävien asiat täydellisesti, mielellään jo ennen tehtävien käsittelyä viikoittaisessa ryhmätapaamisessa.

Harjoitustilaisuuksissa tehtävät käydään tehtäväkohtaisesti läpi opiskelijavetoisesti keskustellen. Ohjaaja jakaa opiskelijat harjoitustilaisuudessa pöytäkuntiin, joihin pyritään saamaan kuhunkin tehtävään ainakin yksi sen tehtävän ratkaissut opiskelija. Pöydissä voi otaksua, että opiskelijat ovat tutustuneet tehtäviin etukäteen ja ainakin yrittäneet ratkaista niitä. Jos opiskelija ei ole tutustunut tehtäviin etukäteen, hän ei pysty hyödyntämään harjoitustilaisuutta kunnolla. Harjoitustilaisuuden aika ei riitä kaikkien tehtävien huolelliseen läpikäyntiin, ellei tehtäviin ole perehdytty etukäteen.

Harjoitustehtävistä annetaan harjoitustilaisuudessa oikeat ratkaisut sillä tarkkuudella, että pöytäkunnat voivat itse tarkistaa tekemiensä ratkaisujen oikeellisuuden. Oikeita ratkaisuja laitetaan verkkoon seuraavalla viikolla. Jos/kun harjoitustehtävät on käyty läpi, pöytäkunta jatkaa keskustelua tilaisuudessa annettavien aihepiirien pohjalta. Jos pöytäkunta toteaa olevansa täysin valmis, malliratkaisujen lopussa on aihepiirejä lisäkeskusteluihin. Kaikki ovat kuitenkin paikalla tilaisuuden loppuun asti.

On erityisen opettavaista ja omaa oppimista tukevaa selittää asioita jollekin toiselle, joka myös on työskennellyt tehtävän ratkaisemiseksi. Muiden opiskelijoiden auttaminen hyödyntää kumpaakin osapuolta ja yleensä opastajaa enemmän. Älkää kuitenkaan pilatko harjoitustehtävän hyötyä toiselle antamalla sen vastausta suoraan. Eihän siitä juurikaan kostu kumpikaan. Hyvää oppimista saa aikaan vuorottelemalla (a) omaa opiskelua, (b) ongelmien ratkaisuja ja (c) keskusteluja ongelmista ja niiden ratkaisuista muiden opiskelijoiden kanssa.

Harjoitustehtävien tavoitteena on oppiminen, ei pinnojen kalastelu kurssin läpäisemiseksi tai paremman arvosanan saamiseksi. Oppiminen tapahtuu nimenomaan silloin, kun ajattelee ja tekee itse merkittävän osan ongelman ratkaisua sekä keskustelee ratkaisustaan ja ratkaisumenetelmästään muiden kanssa. Valmiiden vastausten lukemisella ei opi yhtä hyvin. Samanlaisia esimerkkejä on luennoilla ja kirjoissa, joten harjoitustehtävien valmiiden ratkaisujen käyttö pelkästään luettavina esimerkkeinä on oppimisen kannalta hyvien harjoitustehtävien hukkaan heittämistä.

Tilaisuuden ohjaaja toimii konsulttina kaikille pöytäkunnille.

Harjoitusten vaikutus arvosanaan

Tehtävistä saa harjoitustehtäväpisteitä (htp) niiden vaativuuden mukaan, mutta vain tehdyistä tehtävistä ja vain harjoitustilaisuudessa koko ajan läsnäolleille. Harjoitustehtäväpisteet skaalataan lineaarisesti arvosanapisteiksi siten, että 83% max htp:stä saa maksimimäärän arvosanapisteitä.