Aineopintojen harjoitustyö: Tietokantasovellus (periodi III)
Year | Semester | Date | Period | Language | In charge |
---|---|---|---|---|---|
2013 | spring | 14.01-22.02. | 3-3 | Finnish | Harri Laine |
Lectures
Time | Room | Lecturer | Date |
---|---|---|---|
Mon 16-18 | D122 | Harri Laine | 14.01.2013-14.01.2013 |
Exercise groups
Time | Room | Instructor | Date | Observe |
---|---|---|---|---|
Tue 14-18 | B221 | David Consuegra | 14.01.2013—22.02.2013 |
Time | Room | Instructor | Date | Observe |
---|---|---|---|---|
Fri 10-14 | B221 | Juhani Toivonen | 14.01.2013—22.02.2013 |
Aloitusluento 14.01. MA 16-18 D122.
Non finnish students contact Harri Laine (laine@cs.helsinki.fi).
General
Kurssi suoritetaan harjoitustyönä.
Harjoitustyön ohjausta varten on osallistujien ilmoittauduttava ohjausryhmään. Ohjaus on kuitenkin henkilökohtaista, muodostuen lyhyistä ohjauspalavereista ja pajatyyppisestä ohjauksesta. Henkilökohtaiselle ohjauspalaverille (n. 15 min) pitää sopia aika ohjaajan kanssa. Näitä palavereja harrastetaan yleensä työn alkuvaiheessa. Ajat sijoittuvat ohjausryhmälle ilmoitettuun aikaan. Paja-ajat sijoittuvat myös ohjausryhmälle ilmoitettuun kokoontumisaikaan. Pajaohjauksessa voi käydä myös muiden kuin oman ryhmän kokoontumisaikoina. Opiskelijoille yhteisiä tilaisuuksia ovat aloitustilaisuus ja lopussa oleva demo-tilaisuus, jossa opiskelijat esittelevät työnsä muille ohjausryhmän jäsenille.
Opiskelija voi ilmoittautua uutena opiskelijana kurssille vain yhteen kertaan. Kurssin keskeyttänyt opiskelija joutuu myöhemmin hakemaan suoritusmahdollisuutta ilmoittautumalla keskeyttäjien jonoon.
Opiskelijat jaetaan ohjausryhmiin aloitustilaisuudessa. Ohjausryhmät kokoontuvat ensimmäisellä viikolla siten, että kullekin on oma vartin aikansa. Tämän jälkeen ohjaukset pidetään pajamuotoisina luokassa B221. Kurssi on opetusohjelmassa tarjolla kaikilla periodeilla.
Completing the course
Kurssi suoritetaan harjoitustyönä. Kurssin arvostelu perustuu toteutettavan sovelluksen toiminnallisuuteen ja käytettävyyteen sekä toteutuksen ja dokumentaation laatuun. Arvosanaa alentavia tekijöitä ovat mm. vajavainen tai virheellinen toiminnallisuus (esim. puuttuvat virhetarkistukset), puutteet käytettävyydessä, puutteet tietokantaratkaisussa, puutteet ja ristiriidat dokumentaatiossa, toteutuksen ongelmat ja huonolaatuinen ohjelmakoodi.
Literature and material
Kurssille tuotettua itseopiskelumateriaalia
Aloitustilaisuus
Perusteita
-
Ohjeita harjoitustyön dokumentoinnista
Ohjeessa kuvataan harjoitustyöhon liittyvien dokumenttien sisältöä -
Web-sovelluksen rakenteesta
Aineistossa esitetään yleisiä asioita web-sovelluksista, web-lomakkeista ja lomakesarjoista sekä palvelinohjelmista ja parametrien välityksestä niille -
Tietokantaohjelmoinnin perusteet
Aineistossa esitetään tietokantaohjelmoinnin periaate, erityisesti JDBC-liittymä -
Käytettävyydestä
Aineisto sisältää yleisiä asioita käytettävyydestä. -
Ohjeita tietokannan käytöstä ja tunnuksista
Sivu sisältää teknisiä ohjeita tietokantojen käytöstä HY/TKTL-ympäristössä. Sivulla annetaan ohjeet käyttäjätunnusten luontiin. -
Servlet-ohje
Aineistossa esitellään java-servlettien toiminta ja asennusperiaatteet. -
Ant-ohjelman käyttö käännösten ja sijoittelun hallintaan
Lyhyt ohje ja esimerkki ant-ohjelman käytöstä. -
Ohjaajien ohjeita ja esimerkkejä
- PHP ja tietokanta (Postgres) [Antti Laaksonen, 2010]
- Sami Saadan Ostoslista-esimerkki javalla, rubyllä ja php:llä
- Tämän kurssi-istunnon aikatauluhahmotelma
- Ohjaajien odotukset dokumentaatiolta
- Satunnaisia vinkkejä
PHP
- PHP-materiaalia löyty Digitaalisen median tekniikat kurssin materiaalista
- PHP sivut HY/TKTL ympäristössä
- PHP-esimerkkejä (palvelimen osalta vanhetuneita)
- Lahjalista esimerkki
Ulkoista materiaalia
-
Jukka Korpelan sivut web-sivujen laatimisesta
Laaja pääosin suomenkielinen materiaali web-sivujen tekemisestä.